DETEKTIV IN DVA
JANEZA
Ste že slišali za knjižno zbirko Detektiv iz začetka 60. let? Mi tudi ne,
dokler nismo dobili zbirke v antikvariat in smo se ''po detektivsko'' lotili iskanja
podatkov.
Gre za zbirko založbe DZS, ki je izhajala
med leti 1961 in 1963. Bila je ravno to, kar pravi ime; detektivski romani najznamenitejših
avtorjev tega žanra: Georgesa
Simenona, Agathe Christie, Edgarja Wallaceja in drugih. V letu 1961 so zvezki
izhajali mesečno, v letih 1962 in 1963 pa na štirinajst dni.
Opremo knjižic je delal Janez Trpin, ki velja za enega izmed
najpomembnejših slovenskih uporabnih grafikov. Uveljavil se je po 2. svetovni
vojni predvsem kot oblikovalec turističnih in športnih plakatov, ki se
odlikujejo po specifičnih harmoničnih barvnih kombinacijah in hkrati odražajo
oblikovalske smernice tistega časa. Za knjižno zbirko Detektiv je tako oblikoval
dvajset platnic, ki so tipično 'trpinovske', tako po barvi kot po figuraliki. Navdihuje
jih Pop art in sočasna stripovska scena.
Sredi leta 1962 pa je opremljanje platnic prevzel Janez Bernik,
ravno tako eden izmed najvidnejših slovenskih slikarjev in grafikov, ki je
veliko razstavljal tako pri nas kot v tujini, ter za svoje delo prejel mnogo
nagrad; med drugim tudi Prešernovo nagrado za življenjsko delo. Njegov opus namreč
zajema širok spekter likovne umetnosti.
Za zbirko Detektiv
se je odločil uporabiti popolnoma drugačen slog, kot je bil Trpinov poprej. Večino
figuralike so zamenjale abstraktne barvne ploskve, največkrat v kontrastu s
črno ali belo, v katere pa je vpeljal tu in tam kakšno besedo ali črko. Temu pravimo
tudi eksistencialistična figuralika in gre za enega izmed pomembnih likovnih
tokov povojnih let.
Knjižna zbirka Detektiv
je tako sama po sebi odličen dokaz o bogati povojni likovni in grafični dejavnosti,
ki se kaže predvsem v različnih tokovih umetniške dejavnosti in v kvaliteti grafičnega
ustvarjanja 60. let na slovenskem.
Katarina Korenak
Viri:
Ni komentarjev:
Objavite komentar