V antikvariat smo dobili nekaj
knjig, ki so s svojimi ovitki v tehniki fotomontaže takoj pritegnile pozornost.
Nastale so v tridesetih letih prejšnjega stoletja. Pri večini gre za knjige
založbe Evalit, ki nam je bila do sedaj neznanka, zato smo se posvetili manjši
raziskavi delovanja te založbe.
Po prvi svetovni vojni so slovenske
kulturne ustanove ponovno oživele, kar pomeni tudi razcvet knjig in založništva.
Cvetelo je predvsem časnikarstvo in knjižno založništvo. Pomembna veja
književnega posla je bilo v tem času predvsem leposlovje in je obsegalo več kot
četrtino celotne produkcije. Število založnikov je močno naraščalo, zato se je
vsaka založba skušala specializirati in profilirati. Spekter literarnih del je
segal tako od mladinske in trivialne, pa vse do elitne literature.
Na literarnem trgu je takrat
igrala pomembno vlogo tudi manjša založba, imenovana Evalit, ki je izdajala
predvsem prozno produkcijo. Sedež je imela na Dalmatinovi ulici 10 v Ljubljani
in je delovala v tridesetih letih 20. stoletja, vse do leta 1941, ko je delo
prekinila vojna. Podatki o zadnji izdani knjigi pri tej založbi pa segajo kasneje
še v leto 1945. Pomemben del produkcije založbe Evalit predstavljata reviji Prijatelj, mesečnik za moško modo in zabavo, ter Žena in dom, mesečnik za ženske. Urednik prve revije je bil Emil
Podkrajšek, urednica druge pa njegova žena, Rija Podkrajšek.
Emil Podkrajšek je bil rojen 13.
5. 1894 v Mariboru materi Katarini in očetu Rudolfu, železniškemu uradniku.
Ravno delo na železnici je družino že zgodaj pripeljalo v Ljubljano. Leta 1915
se je poročil z Ljubljančanko (Ma)Rijo Žargi. Imela sta sina Dinka in hči Jano,
ki se je kasneje poročila s Franetom Milčinskim – Ježkom. Pred drugo svetovno
vojno je družina živela na Miklošičevi ulici, tik ob Delniški tiskarni, danes
bolje poznani kot Bambergova hiša, saj je ravno Emil Podkrajšek postal edini
delničar te tiskarne.
Delniška tiskarna je bila od leta
1782 v lasti družin Kleinmayr – Bamberg ter dedičev. Otmar Bamberg, zadnji
nemški lastnik, je tiskarno prodal delniški družbi Delniška tiskarna. Pred
drugo svetovno vojno je to podjetje zaposlovalo okoli 100 ljudi, obsegalo pa je
moderno tiskarno, knjigoveznico in bakrotisk. Tu so tiskali dela Josipa
Stritarja, Frana Levstika, Ivana Tavčarja, Ivana Cankarja, Otona Župančiča in
mnogih drugih slovenskih avtorjev. Po koncu druge svetovne vojne je bila
Delniška tiskarna nacionalizirana, zaradi česar je Podkrajšek ostal brez dela.
Po vojni je nekaj časa delal kot svetovalec pri Državni založbi Slovenije. V
hiši Delniške tiskarne pa je kasneje začel delovati ravno eden najpomembnejših
slovenskih povojnih antikvariatov - Antikvariat Cankarjeve založbe, kasneje
Trubarjev antikvariat.
Pod Podkrajškovim vodstvom je
založba Evalit izdajala tudi zanimive knjižne ovitke, oblikovane s pomočjo
tehnike fotomontaža, ki je bila v tem času pri nas redkost. Fotomontaža nastane
s sestavljanjem posamičnih delov fotografije, ki se jo razreže, nato pa zlepi
ali pa razporedi različne dele tako, da nastane nova podoba. Popularna je
postala v času prve svetovne vojne zaradi rabe na razglednicah. S pomočjo
berlinskega avantgardnega umetniškega gibanja Dada pa je fotomontaža v 20. in
30. letih 20. stoletja postala moderna umetniška zvrst. Začeli so jo uporabljati
tudi kot predloge za knjižne ovitke, kar je postala moda po nekaterih delih
Evrope. Na Hrvaškem in v Srbiji so fotomontažo pri izdajah svojih umetniških
knjig uporabljali Zenitisti, pri nas pa je verjetno prvi s tovrstnim likovnim
oblikovanjem začel Ferdo Delak s svojim krogom (Avgust Černigoj, Ljubo Ravnikar
in revija Tank).
Knjižne ovitke v tehniki
fotomontaže za založbo Evalit je oblikoval danes skoraj nepoznani umetnik Mitja
Švigelj. Bil je izobražen arhitekt, udejstvoval pa se je tudi kot slikar in
fotograf. Upodabljal je predvsem krajine in portrete ter žanrske motive. Svoja
slikarska dela je tudi razstavljal; v Jakopičevem paviljonu in salonu Antona
Kosa v Ljubljani, v Zagrebu pa v salonu Ulrich. Za založbo Evalit je očitno
sodeloval v tesni povezavi z ateljejem »Mico« (tudi Miko), kjer bi lahko šlo
tudi za njegov lasten atelje. V knjigah založbe Evalit je namreč sam večkrat
podpisan kot avtor idejnega osnutka za platnice, pod izdelavo fotomontaže pa se
podpisuje ravno atelje »Mico«. Gre za knjige kot so Claude Farrere: Opij (1933), Emil Ludwig: Sinovom v svarilo (1933), Jozef
Hofbauer: Pohod v zmedo (1935),
Sinclair Lewis: Mantrap (1936) in
Lida Merlinova: Ljubezenska pesem Azije (1936).
Švigljeve fotomontaže na ovitkih za
Evalit so po večini v tonih monokromatskih zamolklih barv. Uokvirjene so s svetlim
robom, ki se nadaljuje v hrbet in na zadnjo platnico knjige. Odlikuje jih
Švigljev mojstrski smisel za kompozicijo, kjer so podobe človeških obrazov in
teles prekrite s podobami vojne, pokrajine in mest. Na platnicah izstopajo le
naslovi knjig, ki kontrastirajo osnovni barvi ovitka. Švigelj je pri
oblikovanju razvil svojstven slog, ki se ujema s sicer manj razširjenim, a
dokaj odmevnim slogom v oblikovanju ovitkov v 30. letih 20. stoletja, saj ga je
mogoče zaslediti tudi na ovitkih pri nekaterih sorodnih založbah. Posebej velja
omeniti fotomontaži na naslovnicah knjig Pes
II. čete, avtorja Františka Langerja, ki je izšla leta 1934 pri Tiskovni
zadrugi v Ljubljani in Med potniki in
mornarji, avtorja Bratka Krefta, ki je izšla leta 1936 pri Cankarjevi
družbi v Ljubljani.
Založba Evalit po našem védenju ni omenjena v
strokovni literaturi; podatki so zato napaberkovani v prvi vrsti iz knjig te
založbe, nekaj pa tudi iz raznih člankov o Podkrajškovem
življenju. S tem člankom tako odkrivamo še en kamenček v mozaiku slovenskega
založništva. Omenjene in ostale knjige, si je v obliki manjše razstave, moč ogledati in kupiti v našem antikvariatu.
Besedilo: Katarina Korenak
Ideja in izbor knjig: Rok Glavan
Postavitev razstave: Tjaša Obrulek
Viri:
Marijan Dović, Slovenski
pisatelj: razvoj vloge literarnega proizvajalca v slovenskem literarnem sistemu,
Ljubljana 2007.
Nova razstava Mitje Šviglja v
prehodu nebotičnika, Slovenski dom,
VIII/31, 1943, p. 2.
Mateja Ratej, (Ma)Rija Podkrajšek - urednica mesečnika Žena in dom
v letih 1930-1941, Kronika: časopis za
slovensko krajevno zgodovino, LXII/1, 2014, pp. 133 – 144.
Mitja Švigelj, Ing. arch.
Mitja Švigelj: razstava del: olja, pokrajine, figuralne kompozicije in
portreji, plastike in risbe (Jakopičev paviljon, 11. - 25. februar 1940),
Ljubljana 1940.
Hello, my name is Maria Puzzo Svigelj. I'm doing a research on my ancestors and I came upon your blog where I've just seen Mitja's work. Mitja was my grandfather's brother (my grandfather's name was Fedor Svigelj). Both brothers escaped to Argentina in 1950 approximately, South America, where I was born. I feel really proud of my uncle's work. I also found other pictures and drawings done by him in other sites on Internet. I have a collection of his poems at home and my mother keeps one of his paintings in her house. In 2018 I visited Ljubljana, that was such a beautiful experience. I'd really like to read your impressions and comments. Unfortunately, I don't speak Slovenian. I speak Spanish, English and French. I work as a translator and a teacher in Buenos Aires Here's my mail if you wish to add some comments about my uncle Mitja: angeles_puzzo@hotmail.com
OdgovoriIzbrišiThanks a lot for this interesting post.