sobota, 17. marec 2018



DETEKTIV IN DVA JANEZA


Ste že slišali za knjižno zbirko Detektiv iz začetka 60. let? Mi tudi ne, dokler nismo dobili zbirke v antikvariat in smo se ''po detektivsko'' lotili iskanja podatkov.

Gre za zbirko založbe DZS, ki je izhajala med leti 1961 in 1963. Bila je ravno to, kar pravi ime; detektivski romani najznamenitejših avtorjev tega žanra: Georgesa Simenona, Agathe Christie, Edgarja Wallaceja in drugih. V letu 1961 so zvezki izhajali mesečno, v letih 1962 in 1963 pa na štirinajst dni. 

Opremo knjižic je delal Janez Trpin, ki velja za enega izmed najpomembnejših slovenskih uporabnih grafikov. Uveljavil se je po 2. svetovni vojni predvsem kot oblikovalec turističnih in športnih plakatov, ki se odlikujejo po specifičnih harmoničnih barvnih kombinacijah in hkrati odražajo oblikovalske smernice tistega časa. Za knjižno zbirko Detektiv je tako oblikoval dvajset platnic, ki so tipično 'trpinovske', tako po barvi kot po figuraliki. Navdihuje jih Pop art in sočasna stripovska scena.


Sredi leta 1962 pa je opremljanje platnic prevzel Janez Bernik, ravno tako eden izmed najvidnejših slovenskih slikarjev in grafikov, ki je veliko razstavljal tako pri nas kot v tujini, ter za svoje delo prejel mnogo nagrad; med drugim tudi Prešernovo nagrado za življenjsko delo. Njegov opus namreč zajema širok spekter likovne umetnosti. 

Za zbirko Detektiv se je odločil uporabiti popolnoma drugačen slog, kot je bil Trpinov poprej. Večino figuralike so zamenjale abstraktne barvne ploskve, največkrat v kontrastu s črno ali belo, v katere pa je vpeljal tu in tam kakšno besedo ali črko. Temu pravimo tudi eksistencialistična figuralika in gre za enega izmed pomembnih likovnih tokov povojnih let.


Knjižna zbirka Detektiv je tako sama po sebi odličen dokaz o bogati povojni likovni in grafični dejavnosti, ki se kaže predvsem v različnih tokovih umetniške dejavnosti in v kvaliteti grafičnega ustvarjanja 60. let na slovenskem.



Katarina Korenak
Viri:


Ni komentarjev:

Objavite komentar